Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki.
Więcej informacji w polityce COOKIES.

Informacje o oponach

Indeks prędkości opon (Speed index) informuje o maksymalnej dopuszczalnej prędkości eksploatacji danej opony przy maksymalnym jej obciążeniu. Jest to  najwyższa akceptowalna prędkość eksploatacji, jakiej nie należy przekraczać. Oznaczono ją literami alfabetu i umieszczono na bocznej powierzchni opony.

B - 50km/h

C - 60km/h

D - 65km/h

E - 70km/h             

F - 80km/h

G - 90km/h              

J - 100km/h           

K - 110km/h           

L - 120km/h

M - 130km/h 

N - 140km/h

P - 150km/h

Q - 160km/h

R - 170km/h

S - 180km/h

T - 190km/h

H - 210km/h

V - 240km/h

W - 270km/h

Y - 300km/h

Indeks nośności opony (Load index) jest to informacja jakie obciążenie może przenieś opona przy maksymalnej prędkości, wyrażonej Indeksem prędkości. Indeks  również podaje maksymalne dopuszczalne obciążenie opony, jakiego nie należy przekraczać. Wyrażony jest w kilogramach. Zapisanych przy użyciu cyfr, znajdujących się na profilu opony.

Etykieta na oponach informuje nas o  trzech parametrach :

  • skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni
  • efektywności paliwowej
  • generowanego hałasu

Etykiety wprowadzone w 2021 informują dodatkowo o tym, czy opona sprawdzi się w warunkach zimowych

Przy zakupie nowych opon do samochodu trzeba znać trzy parametry: rozmiar, indeks prędkości oraz indeks nośności. Prawidłowy wybór jest niezwykle ważny dla utrzymania optymalnych osiągów oraz bezpieczeństwa i oszczędnego zużycia paliwa.
Na szczęście wszystkie te informacje są łatwe do znalezienia. Właściwe rozmiary opon do samochodu można ustalić bardzo szybko. Są one podane na wewnętrznej stronie drzwi od strony kierowcy, na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Informacji tych można również szukać w dokumentacji pojazdu oraz w specyfikacji producenta opony. Oczywiście można też odczytać rozmiar obecnie używanych opon, umieszczony na bocznej ścianie opony.